::..SELAMAT DATANG..SELAMAT MEMBACA..SELAMAT PULANG..::

Sunday, January 31, 2010

WARKAH BUAT IBU (BACA N HAYATILAH)

~copy n paste drpd anonymous~

Mak...
terlalu bosan rasanya duduk membilang hari...
dah hampir sepuluh bulan mak pergi..
rasanya baru semalam mak peluk kiter kan...
sejuk syahdu masih terasa lagi..

mak tahu tak..
itulah kali pertama mak peluk anak mak yang nakal sejak kiter dewasa...
dan...itu juga kali terakhirnya nya...
emmm...rupa-rupanya mak dah tahu mak nak pergi jauh...
nak tinggal kan anak2 mak...nak tinggalkan dunia fana ini...

mak macam dah sedia...
seminggu sebelum tu...
mak da menganyam tikar mengkuang 3 helai...
akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tu..
tanpa rasa ngantuk, tanpa rasa letih...
kakak pun rasa hairan...
mak tak pernah sebegitu...

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak..
tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam...
kengkadang siaran mandarin...
rupanya tikar yang mak telah siapkan tu untuk digunakan untuk mengiringi mak ke kuburan.

petang tu, mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2..
mak jemur sume karpet-karpet...
pastu mak ubahkan kedudukan sofa ke tempat lain...
mak biarkan ruang tamu kosong..
rupanya, kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bagitahu kiter sume tempat duit n barang kemas mak..
ada kat dalam almari...
ada kat dalam beg...
ada dalam ASB..
ada kat dalam tabung haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi...
ada kat dalam gulung tikar...

masa tu mak perasan tak?..
kiter gelak sakan bila mak bagitahu duit ada dalam gulungan tikar..
kiter kate mak ni memang pesen lame la..
mak cume gelak jer..
emmm...bahagianya saat itu...

mak...
hari tu hari sabtu 18/8/1999 pukul 3 petang mak tibe2 sakit perut..
bila malam tu kiter sampai kl...mak dlam kesakitan...
akak n abang kat kampung semua dah pujuk...
mak tetap tak mahu g hospital..
dan cuma tinggal giliran kita shj yg belum pujuk mak...
mak kata mak tak mahu duduk dalam hospital...
tapi kiter berkeras juga pujuk mak...
kiter kate nanti di hospital ade doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut mak je..

mak tetap tak bersetuju..
mak memang degil...
tak salah, anak mak yang ni pun ikut perangai mak tu...
tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...
perut mak sakit sampai kite nak sentuh perut mak pun sakit...
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital..

mak...
ampunkan kami semua...
kami nak mak sihat...
kami sayang mak...
kami tak mahu mak sakit...
kami terpaksa hantar mak ke hospital...
ampun kan kami ye mak...

mak...
malam tu abang bawa mak ke hospital...
dan itu lah kali pertama n terakhir kali mak naik kereta...
masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
bile kite kate nak beli kereta baru..
mak asyik tanya cukup tak duit...
kiter jawab, kalau tak cukup, mak kan ade duit banyak...
mak gelak jer...

lepas tu bile kereta kite sampai...
mak buat kenduri kesyukuran...
dan kite masih ingat lagi...
bile kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor,
punya la kite takut,
kiter warning kat kakak kiter, jangan sesekali bagitahu mak..
bila balik sahaj kampung...
kiter cepat2 simpan keta dalam garaj...
tapi mak perasan jugak bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...
selamber je kite jawab terlangga pokok bunga.

mak...
tujuan kite tak bagitahu perkara sebenar sebab kite tak nak mak risau...
maafkan kite mak kerana sampai mak pergi mak tak tahu hal sebenar...
mak, kite berdosa kan mak...
ampun kan kiter...

mak...
jam 4.30 pagi 19/8/2006,
bila tibe aje kat hospital..
kite nampak nurse tengah balut mak dengan kain putih...
mak mesti nampak kite jatuh terduduk atas lantai hospital..
mak mesti nampak abang cium dahi mak...
mak mesti nampak akan baca doa untuk mak,..
mak mesti nampak adik terduduk kat kerusi sudut itu dan sedang menangis...
mak mesti nampak semua tu kan...mak kan..kan..

mak tahu tak...
pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter memandu dalam keadaan separuh sedar...
adik kat sbelah diam melayan perasaan...
kenangan bersama mak berputar dalam kepala..
jalan di depan terasa kelam...
airmta dah tak mampu di tahan...
mase tu seandainya apa-apa terjadi pada kite di jalan itu, kite rela...
namun, alhamdullilah akhirnya kite sampai juga,
di sebabkan pagi masih awal, jalan begitu lenggang...
kosong..sekosong hati ini..
sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya...
terasa syahdu dan sayu...
hati kiter terasa dihimpit kekosongan yang amat mendalam...dingin...

mak...
kiter masih ingat lagi...
kita bace al-Quran kat tepi mak dan temankan mak...
jam 11 pagi mak dimandikan...
anak2 mak yang pangku masa mak dimandikan...
mak mesti rase betapa lembutnya kami menggosok seluruh tubuh mak...
kiter gosok kaki mak perlahan-lahan..
tangan mak, jari mak...
mak perasan tak?..

mak scik yang mandikan mak tu pujuk kiter...
dia kate..." dik..jangan nangis..kalau sayang mak jangan buat begitu..jangan nangis ye..
bila makcik tu kate begitu...
lagi la laju air mate kite ni mak..
tapi kite kawal supaya tak menitis atas mak...

mak...
sampai takat ini surat ni kiter tulis...
kiter nangis ni...
ni kat dalam bilik...baru pukul 4 pagi...
tak der orang bangun lagi...
kite dengar nasyid tajuk "anak soleh"..kiter sedih..
kite rindu kat mak!...
takpe la mak...
nanti bila kita selesai sembahyang subuh,...
kite bace yasin untuk mak...
mak tunggu ye...!

mak...
sebelum mak tutup mate buat selamanya...
semua anak mak mengelilingi mak...
semua orang kate mak seolah2 senyum je...
mak rase tak...
kiter sentuh dahi mak..
kite rase sejukk sangat dahi mak...
kite tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya mak...
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
airmate kita tak boleh tahan da...

jam 12 tghari mak diusung keluar dari rumah...
akak pula dah terkulai dalam pelukan mak..
badan akak terasa panas...
mak...
anak mak demam panas kerana sedih mak dah pergi...

mak...
hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
begitu terasa kehilangan mak...
setiap malam selepas maghrib kite akan menangis ingatkan mak...
kite selalu tengok gambar mak...
kiter rindu sangat dengan mak...

mak...
kite cube bertahan...
pujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
kiter rase nak telefon mak...
nak cakap dengan mak...
anak mak ni dah tak betul kan mak??
dan akhirnya dalam sedu sedan tu kiter telefon kampung..
kite cakap dengan kakak kiter...kite nangis lagi...
puas la kakak pujuk kiter..
akak kata.."tak baik la nangis je...doa untuk mak"..
tapi akhirnya kakak nangis juga...

mak tahu tak...
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni..
sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma..
hanya sedekah al-fatihah kite berikan..

mak...
andai mase boleh diundur lagi...
kite akan peluk mak hari-hari...kite tak akan lepas cium pipi mak setiap mase..
kite akan selalu tido di riba mak..mak...ampunkan segala salah kite mak...
kite akan lalui hidup dengan kenangan yang pernah mak tinggalkan untuk kiter...

mak,..
esok kite ingat nak tulis surat untuk ayah pulak...
mula2 kiter tak tahu nak hantar kat mane surat ni..
pastu kawan kiter bagitahu...
simpan buat kenangan je..
kiter cume tahu alamt ini je...
tak pe yer mak...
kite bagi orang lain bace...

mak...
kite berhenti dulu ea mak...
kite ade keje nak wat...
hari pun nak pagi da ni...
subuh pun da makin dekat...
akhir kate untuk mak...
I LOVE YOU SO MUCH...
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
bagi kita kasih sayang sampai kiter masuk sekolah...
masuk universiti...
rase naik kapal terbang...
duduk negara orang...
sampai akhir hayat kite tak mampu nak balas mak...

mak...
hiduplah di dunia sana dengan aman mak...
mak rehatlah...
kiter akan selalu doakan untuk mak...
mak selalulah perhatikan kite ye mak...

sekian..terima kasih...
yang benar..anak mak yang dah tak degil lagi...

+watak dalam nukilan bukanlah watak kepada tuan blog ini..+

Saturday, January 30, 2010

FAMILY, +++, NEXT WEEK

i don't know why...but i feel really2x lonely dis time...wargh!!!
i miss my family so much till my head is dizzy...huhu...
mama, abah, k.ira, la, emir, iqbal...wait 4 me!!!

skrg 17:14..tgh layan lagu melayu...sedih2 lak tu..adus...
makin sayu la hatiku ini...sabar ea...
~wawa kan da besar...da biase dok jauh ngan family ni T_T~

actually ade smthng yg mengganggu my head...tapi tak tau nak dscribe cam ne...die cam tak nak kuar...(relax jap)
ting! ...ok...aku tahu da...

alkisahnyer, hari tu ade pemilihan untuk +++
hmm..aku terpilih ngan sorang lagi gurl...
walaupun masih diperingkat awal, tapi aku takut...=(
aku takut 'kalo' aku dapat +++ aku tak mampu nak tanggung...
aku TAKUTTTTTT...huhu...sebab besar tgngjwbnyer...mampukah AKU??

hope hari tersebut yang akan mendatang dapat aku lalui dengan penuh semangat TANPA ADA darah gemuruh, tangan yang menggeletar, badan yang tiba2 sejuk,....
~ doakan aku semoga berjaya~

minggu depan aku bz ngan GAMELAN, LIBRY ACTIVITIES, ASIMEN HE n so on...
hope i will do my best!!!

BOSAN + TAK DE KEJE + CITER KOREA ~~

30/01/2010...aku keseorangan lagi...
sume kawan2 aku baliksss...
adui..borig giler...tak tahu nak wat per...

~ basuk baju sume sudah ~
~ basuh cadar pun dah ~
~ sapu bilik pun dah ~
~ asimen HE tinggal lagi separuh ~
~ citer pun sume da tgok ~

ha..bab tengok citer korea ni, skrg mmg menjadi kegilaan ku..hikhik..tak patut2..
tapi nak wat cam ne...kalo da tgok tu mmg melekat...huhu..ni citer yg aku da penah tgok :

~ winter sonata (sedih woo) ~
~ nodame (klaka gler) ~
~ meteor garden (sweet) ~
~ my Girl (hikhik) ~
~ zettai kareshi (angan2) ~
~ you're beautiful (ancem2 =p) ~
~ banyak lagi la...sampai tak tersenarai ~

kalo you all nak tahu, citer2 korea ni bukan 2 or 3 episod, tapo berpuluh2...penat nak marathon citer ni...tapi tu la...best cter korea ni...sedih..lawak..happy ending..sume ader la...PERFECT!!...i like...weee~

ok la..nak sambung wat keje ckit..da lame bazir mase...bye2..

Wednesday, January 13, 2010

APE ITU DISLEKSIA???

~GAMBARAN AWAL MENGENAI DISLEKSIA~

Disleksia terdiri daripada dua perkataan Yunani iaitu "DYN" bermakna susah, dan "LEXIA" bermakna tulisan. Disleksia bukannya satu penyakit, tetapi merupakan salah satu gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami oleh kanak-kanak. Lazimnya, masalah pembelajaran yang dihadapi adalah seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira. Oleh itu dyslexia merujuk kepada mereka yang menghadapi masalah untuk membaca dan menulis walaupun mempunyai daya pemikiran yang normal.

Mereka yang mempunyai Disleksia bukannya menghadapi kecacatan malah sebahagian daripada orang-orang yang terkenal juga mempunyai disleksia. Sesetengah mereka yang mempunyai keadaan disleksia mempunyai kesukaran untuk menyebut perkataan yang panjang, dan ada yang sukar mempelajari turutan seperti nama bulan, dan sifir. Setiap orang dengan disleksia mempunyai masalah yang tidak serupa dengan orang lain dengan disleksia.

Masalah Disleksia adalah berbeza dengan Afasia, yang merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh kerosakan saraf otak, dengan itu akan melumpuhkan kebolehan seseorang untuk berkomunikasi.

Perkataan disleksia diambil daripada istilah Yunani, dys yang bermaksud 'sulit dalam...' dan lex (diambil daripada legein) yang bermakna 'bercakap'. Secara kesimpulannya, disleksia bermakna menderita kesukaran yang berhubungan dengan kata atau simbol-simbol tulisan.

Kanak-kanak yang mengalami disleksia bukanlah tergolong dalam golongan yang bodoh. Daripada kajian-kajian mendapati mereka mempunyai tahap kecerdasan intelektual yang normal dan tidak mempunyai masalah pendengaran dan penglihatan.

Wednesday, January 6, 2010

TAHUN BARU 2010~

alhamdulillah...
tahun baru 2010 menjelma juga..
aku pasti banyak perkara yang akan berlaku pada tahun ini...
banyak juga perubahan yang berlaku pada keluarga aku..
kami semua telah berpindah ke kuala terenganu pada 1.1.2010..
abah n mama aku telah memperoleh pangkat haji dan hajah...aku bersyukur dengan rezeki yang diberikan kepada mereka...
tahun baru ini juga aku telah membuat satu keputusan sukar dalam hidup aku...tapi aku redha dan aku yakin, keputusan yang aku buat ini akan berfaedah kepada aku kelak...

abah mama, sesungguhnya anakmu ini amat menyayangimu...dan ku akan melakukan apa sahaja untukmu dan yang kalian inginkan...ku ingin membalas segala jasa kalian kerana telah membesarkan ku selama ini dan memberikan segala yang terbaik untuk ku...terima kasih yang tidak terhingga ku ucapkan...