::..SELAMAT DATANG..SELAMAT MEMBACA..SELAMAT PULANG..::

Sunday, August 23, 2009

PBS at Sekolah Kebangsaan Bandar Baru....

salam...
dah lame tak mengarang or berceloteh dalam blog ni...
seminggu yang lalu. aku ngan jiha n amal buat pbs kat sekolah bandar baru...
not bad la sekolah tu...
besar and terjage...cikgu2 sumer okey...

kat sane gak ada dak2 UNISEL yang wat praktikal...syu, khairul, zana and thegang yang namenyer tak lekat diingatan ku..hikhik...
so, tak la rase janggal sangat...tapi yang paling penting, aku ingatkan diorang ni da 20 lebih...rupe2nye sebaye...

dak2 kat cni sume ok..dengar cakap..tapi yang kelas2 bawah tu biasela, banyak cakap dari wat keje...penat nak melayan karenah diorang...kitorang ade gak la kene relief kelas selama 4 hari...banyak pengalaman yang dapat...aku tak tahu la cam ne cikgu yang da mengajar selama 20 TAHUN tu...huhu...aku tabik spring la kat diorang...

ok..my major subjek is pemulihan...so, banyak mase aku kat kelas pemulihan..kat situ pun ade 2 orang cikgu praktikal kpli dari ipbmm...laki...diorang bagusla...bagi kerjasama yang amat memuaskan hati...thanx a lot!!
tanpa bantuan korang tak tahu la kitorang...hehe...

dan banyak lagi cerita yang tak mungkin dilupakan..
thanx a lot to NAJIHAH sebab abgi aku tumpang umah die kat Kuala Selangor tu selama seminggu n AMALINA yang menjadi teman tidur dalam bilik tu...hehe..

~pengalaman tu amat penting dalam kehidupan kita, kerana daripada pengalamanlah kita belajar untuk mengenal erti hidup ini..~

Wednesday, August 12, 2009

10 K DALAM PERSAHABATAN

KECINTAAN merupakan elemen yang paling penting sekali dalam sesebuah persahabatan. Ikatan sesebuah persahabatan akan mudah rapuh jika tiadanya kecintaan antara dua insan yang disandarkan kepada Si Pemilik cinta itu sendiri. Sebab itu, kadang-kadang perlunya kita meluahkan rasa cinta kita terhadap sahabat kita dengan mengungkap, "uhibbuka/i fillah" (bagi sahabat-sahabat yang sama jantina sahaja) agar mereka tahu betapa cintanya kita terhadap mereka, kerana Allah (insyaAllah).

* KASIH SAYANG lebih kurang sama sahaja maksudnya dengan kecintaan. Namun, setelah kita mencintai sahabat kita, perlunya kita curahkan segala kasih sayang kita terhadap mereka. Tetapi, kadangkala kasih sayang tidak perlu dipamerkan secara luaran. Cukuplah sekadar kita mendoakan untuk sahabat-sahabat kita, insyaAllah, itu sudah cukup membuktikan betapa sayangnya kita terhadap mereka.

* KEIKHLASAN dapat menjamin sesebuah persahabatan mendapat keberkatan dan rahmat daripada Illahi. Tidak ikhlas ketika bersahabat dengan seseorang akan mengundang permusuhan antara sahabat. Bersahabatlah dengan seseorang kerana keluhuran hati budinya, bukan kerana rupa, pangkat atau harta yang dimilikinya.

* KESETIAAN terhadap seseorang sahabat mampu memanjangkan tali persahabatan walaupun jarang bertemu. Apabila kita setia terhadap kita, kita akan diingati oleh mereka sehingga akhir hayat mereka, kerana tidak kira susah atau senang, kita setia berada di sisinya memberi sokongan, insyaAllah.

* KEBERANIAN dalam berkata benar. Dalam persahabatan juga, kita hendaklah berani apabila ingin mengatakan sesuatu. Lebih-lebih lagi jika kita telah melakukan sesuatu yang menyakiti hatinya, kita kena berani mengaku padanya atas kesilapan yang dilakukan. Selain itu, berani juga dalam menasihati sahabat kita. kerana sebagai sahabat, kita mesti mahukan yang terbaik untuk mereka kan?

* KEJUJURAN juga perlu dalam persahabatan. Jangan sesekali menipu atau menyembunyikan apa-apa daripada pengetahuan sahabat kita. Mereka juga perlu tahu apa yang kita lalui dalam kehidupan kita. Jangan berahsia, melainkan pada perkara yang benar-benar perlu dirahsiakan (hehehe).

* KEMAAFAN. Sekiranya sahabat kita pernah melakukan sebarang kesilapan, bersedialah untuk memaafkannya, tidak kira sebesar manapun kesalahan mereka terhadap kita kerana sahabat yang baik adalah sahabat yang bersedia untuk memaafkan sahabatnya. Jika kita yang bersalah, janganlah malu untuk meminta maaf daripada mereka kerana orang yang dahulu meminta maaf adalah orang yang hebat.

* KESEDIHAN. Apabila kita sedar bahawa sahabat kita sedang bersedih, maka, ikutlah sedih bersama-sama dengan mereka. Tawarkanlah bahu kita untuk dijadikan tadahan air mata mereka. Kerana tiada siapa yang akan mereka cari selain kita sahabat mereka.

* KEGEMBIRAAN. Begitu juga dengan kegembiraan. Jika kita gembira, maka marilah berkongsi kegembiraan itu bersama sahabat-sahabat tercinta. Tidak mahukah kita bergelak tawa dengan mereka? Tidak mahukah kita melihat ukiran-ukiran senyuman indah di raut wajah mereka? Kegembiraan kita, kegembiraan mereka jua.

* KESERASIAN di sini bukanlah bermaksud, "Kau cantik, aku mesti cantik," "Kau kaya, aku pun kena kaya". Tidak sama sekali. Sememangnya manusia dijadikan oleh Allah berbeza-beza, namun, dalam persahabatan keserasian dapat diwujudkan apabila terbinanya persefahaman antara dua pihak. Apabila ada persefahaman, barulah hubungan kita dengan sahabat kita akan menjadi lebih baik dan akan berkurangnya pergaduhan disebabkan salah faham (hehehe).

Alhamdulillah, itulah dia 10 K yang dapat saya simpulkan mengenai persahabatan. Maaf kalau agak membosankan, namun saya tetap ingin berkongsi pendapat saya mengenai topik ini.

"Adakah anda dan sahabat anda mengamalkan 10 K ini?"